Marina Mulyukina
Automation QA engineer
Blog
Marina Mulyukina
Automation QA engineer
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) má 16 % světové populace nějaké postižení, což zdůrazňuje potřebu, aby aplikace a webové stránky podporovaly funkce, jako jsou rozpoznávání řeči, zvětšování obrazovky či vhodné barevné kontrasty, a tím zajistily lidem s postižením plný přístup k informacím a online službám.
Evropský akt o přístupnosti (EAA) brání diskriminaci osob se zdravotním postižením v různých oblastech veřejného života, včetně zaměstnání, vzdělávání, dopravy a vyčlenění z veřejných prostor. Přijatý v roce 2019, EAA se rozšířil i na digitální produkty a služby, které požadují, aby webové stránky a online platformy byly přístupné lidem s fyzickým, sluchovým a zrakovým postižením. Toto nařízení má za cíl zajistit rovný přístup k digitálním prostředím pro všechny jednotlivce a podporovat inkluzivitu napříč Evropskou unií. Podle Evropského aktu o přístupnosti (EAA) musí veřejné i soukromé podniky zajistit, aby jejich digitální nabídky splňovaly standardy přístupnosti do června 2025.
Všechny tyto skutečnosti činí testování přístupnosti v dnešní době důležitější než kdy jindy. Pro vývojové týmy je zásadní zajistit, aby jejich webové stránky byly inkluzivní a umožňovaly osobám s postižením užívat internet stejným způsobem jako ostatní. Tento text zkoumá důležitost testování přístupnosti a zdůrazňuje potřebu inkluzivnějšího digitálního prostředí.
Přístupnost v technologii není jen o přizpůsobení pro lidi s postižením; jde o vytváření inkluzivních zážitků, které přinášejí užitek všem, bez ohledu na jejich současné okolnosti. Zvažte následující situace:
Pochopení specifických výzev a potřeb spojených s každým typem postižení umožňuje odborníkům na testování kvality efektivně identifikovat a řešit potenciální problémy s přístupností. Začleněním tohoto povědomí do testovacího procesu můžeme vytvářet digitální zážitky, které jsou skutečně přístupné všem uživatelům, bez ohledu na jejich schopnosti.
Obecně řečeno, kognitivní postižení je soubor lékařských stavů ovlivňujících kognitivní schopnosti. Jedná se o široký pojem zahrnující různé intelektuální nebo kognitivní deficity, včetně mentálního postižení, deficity, které nejsou dostatečně závažné na to, aby byly klasifikovány jako mentální postižení, různá specifická onemocnění (např. specifické poruchy učení) a problémy získané později v životě v důsledku poranění mozku nebo neurodegenerativních onemocnění, jako je demence. Tato postižení se mohou objevit v jakémkoli věku.
Uživatelé s kognitivním postižením mohou mít potíže s komplexní navigací na webových stránkách, což může vést ke zmatení a obtížím při hledání potřebných informací. Blikající prvky, animace nebo neočekávaná vyskakovací okna mohou u uživatelů s kognitivním postižením způsobit senzorické přetížení a negativně ovlivnit jejich zážitek.
Slepota značí vážné problémy s viděním či úplnou ztrátu zraku. V nejzávažnějších případech se jedná o neschopnost vidět i světlo. Znamená to také fakt, že nelze zrak korigovat brýlemi, kontaktními čočkami, očními kapkami nebo jinou lékařskou terapií či operací.
Uživatelé se slepotou se při procházení webových stránek spoléhají na čtečky obrazovky, takže špatně nakódované stránky bez správného alternativního textu nebo označení mohou učinit obsah nepřístupným. Nevidomí lidé nemohou interagovat s vizuálními prvky, jako jsou obrázky, grafy nebo infografiky, pokud nejsou správně popsány alternativním textem.
Různé typy stavů mohou způsobit zrakové postižení. Mezi ně mohou patřit:
Uživatelé se zrakovým postižením mohou mít potíže s čtením malého nebo nízko kontrastního textu, což vyžaduje nastavitelné velikosti písma a barevná schémata s vysokým kontrastem. Uživatelé s barvoslepostí mohou mít problém pochopit informace, které se spoléhají pouze na barevné kódování, a proto je potřeba přidat další textové popisky nebo vzory.
O ztrátě sluchu hovoříme, pokud člověk neslyší tak dobře jako někdo s normálním sluchem, což je definováno jako sluchové prahy 20 dB nebo lepší na obou uších. Ztrátu sluchu lze klasifikovat jako mírnou, střední, těžkou nebo hlubokou, přičemž může postihnout jedno nebo obě uši, což vede k obtížím při slyšení konverzační řeči nebo hlasitých zvuků.
Aplikace, které se silně spoléhají na zvukové signály, jako jsou některé hry nebo navigační nástroje, mohou být pro uživatele se ztrátou sluchu obtížné nebo nemožné efektivně používat bez vizuálních nebo hmatových alternativ.
Fyzické postižení označuje jakákoli fyzická omezení nebo postižení, která brání fyzické funkci jedné nebo více končetin určité osoby. Může být dočasné nebo trvalé. Příčiny tohoto druhu postižení jsou různé. Každý člověk jej může získat prostřednictvím nehody, zranění, nemoci, pooperačních následků nebo dědičnosti. Některé příklady fyzického postižení jsou:
Uživatelé s fyzickým postižením mohou mít potíže s používáním myši nebo klávesnice, což činí hlasové příkazy, přepínací ovládání nebo jiné asistivní technologie nezbytnými.
Testování přístupnosti je nezbytné pro vytváření inkluzivních digitálních prostředí, která umožňují všem uživatelům efektivně a nezávisle pracovat s digitálním obsahem. Toto testování zajišťuje, že každý, od lidí s postižením až po ty, kteří čelí dočasným omezením, může plnohodnotně využívat digitální prostředky.
Přijetím přístupnosti podniky rozšiřují dosah na trhu, zlepšují uživatelskou zkušenost, posilují SEO, podporují loajalitu zákazníků a podporují inovace. Zavedením těchto opatření firmy prokazují společenskou odpovědnost a vedoucí postavení, čímž přispívají k vytvoření světa, kde jsou informace a technologie dostupné pro všechny, bez ohledu na fyzické nebo kognitivní schopnosti.
Objednejte si náš testovací balíček a nechte si otestovat svůj produkt! → Testovací balíčky
Nebo se zúčastněte našeho workshopu na Tesena Festu 2024, abyste se o testování přístupnosti dozvěděli více → Introduction to Accessibility testing.